A szakmai gyakorlat mltja s jelene (Rfusz Gyrgyn gyakorlati oktats-vezet)
Iskolnk 40 ves mltra tekint vissza. Sokan azt hihetnk, hogy a kereskedelemben s a kereskedelmi szakmt tant iskolkban lnyegesen kisebb vltozsok trtntek ez id alatt, mint a gazdasg mr terletein. A vltozsokat sajt tapasztalataim szerint szeretnm lerni.
1968. szeptember 1-jtl kerltem kapcsolatba a Bks Glasz Kereskedelmi Iskolval s a szakmai gyakorlatot biztost XVIII. Kerleti Kzrt Vllalattal (ksbb Kispesti Kzrt, ma Dlpesti Kzrt Rt.). Bszke vagyok arra, hogy ebben az iskolban tanultam az ltalam vlasztott s a mai napig szeretett kereskedelmi szakmt. 1968-ban a lnyok szmra divatos szakmnak szmtott a kereskedelmi kpzs; ngyes bizonytvnyom ellenre azon izgultam, hogy felvesznek-e. Nagyon sokan jrtunk ebbe az iskolba. Szmok nlkl is sokat mond a tablfnykpem, amelyen 3/25 osztlyszm tallhat.
Egy vfolyamon tanultunk annyian, mint jelenleg a sokfle kpzsnk mellett.
Az iskola szakmunkskpzssel foglakozott, ezen bell hrom tagozat mkdtt.
- lelmiszer-elad
- hs-hentesru elad
- emelt szint lelmiszer-elad
A szakmunkskpzshez hasonlan a maihoz: iskolai s gyakorlati napok vltottk egymst. A bolthlzat, az zletek klseje-belseje azonban ms kpet mutatott, mint ma. Visszaemlkezve, hangulatos, fbl kszlt berendezsek, de korszertlen, hagyomnyos ftsi md; az lelmiszereket forms vegekben troltuk, a tejet fmkannbl mrtk; s szabad perceinkben lisztet, cukrot, rizst, zsrt… csomagoltunk hzilagosan 1/4, 1/2, 1/1 kg-os csomagokba. Az rtkests terletn a hagyomnyos rtkestsi md volt a jellemz, de kezdett elterjedni a kevsb munkaignyes, nkiszolgl rtkestsi md is. Kabinetfoglalkozs mg nem volt, a boltvezetk s a bolti dolgozk szakmai tudsn s pedaggiai rzkn mlott, hogy a tanulk mennyit s milyen szinten sajttanak el a szakmbl. Szerencss voltam, mert kivl mesterek tantottak a szakmra!
Az 1970-71-es tanvbl nagy vltozsok kezddtek a gyakorlat terletn. Bevezettk a csoportos gyakorlati foglalkozst, amelyet fggetlentett szakoktatk tartottak. Munkjukat gy szerveztk, hogy mdjuk volt a csoportos foglalkozs megtartsn kvl differenciltan foglalkozni a tanulkkal.
A vllalatok nagyon sokat tettek a szakmai kpzs sznvonalnak javtsrt. Fejlesztettk a bolthlzat sznvonalt, oktatbzisokat ptettek, ahol az oktatkabineten kvl a bolti gyakorlat is biztostott volt a tanulk szmra.
A szakoktatk mellett felels bolti oktatk is segtettk a gyakorlati program megvalstst. A kzel hszves, lass, de jelents fejlds a 80-as vek vgn megtorpant. A kereskedelem terletn elsknt indult el a privatizci, amely a mai napig sem fejezdtt be.
Milyen vltozsokat hozott a privatizci?
- Megszntek a korbbi kzrt vllalatok, amelyek biztos gyakorlati htteret biztostottak a szakmunkskpzs szmra.
- A privatizlt boltokkal egytt a kabinetek is gazdt cserltek, amelyet az j tulajdonos – sajt rdekeit figyelembe vve – hasznlt, nem az oktats cljra.
- Sok j szakember ms terleten kereste boldogulst.
Ezek a vltozsok kedveztlenl rintettk iskolnkat a gyakorlati kpzs terletn, s elrkezett az ideje annak, hogy megjuljunk.
Az integrlt kpzsek bevezetsvel talpon tudtunk maradni. Gyakorlati helyek hinyban a tanulk gyakorlati kpzst harmadik tanvre szerveztk, ezzel idt nyertnk a gazdasgi talakuls nehzsgei kztt.
Az iskola vezetse ptkezsbe kezdett, megplt:
- tanbolt, amely 20-24 f rszre biztost gyakorlat munkahelyet,
- kt oktat kabinet, ahol hetente 250 tanul gyakorlati kpzst oldjuk meg.
Az orszgban egyedlll kezdemnyezs, hogy kereskedelmi iskola sajt bolttal rendelkezik. Kicsi alapterleten, de a legkorszerbb technikval oktatjuk tanulinkat a szakmra.
A gazdasg stabilizldik, a kereskedelem terletn a privatizci is a vghez kzeledik. A tbbsgben vegyes tulajdonban lv szervezetek megersdtek, egyre nagyobb mennyisgi s minsgi ignnyel fordulnak iskolnk fel. Jelenlegi kpzseinket felttlenl tovbb kell korszersteni a kor ignyeinek megfelelen.
A megjuls tjain
Kun Gazda Istvnn igazgatn (1983-1993) visszaemlkezse:
„Hogyan is kezddtt?”
gy kezddtt!
1983 szeptemberben kerltem a Bks Glasz lelmiszerkereskedelmi Szakmunkskpz Iskola igazgati szkbe. A feladat teljesen j volt, hiszen ezt megelzen kizrlag szakkzpiskolai terleten dolgoztam. Az is igaz viszont, hogy akkor mr tbb mint 20 v tapasztalata volt mgttem a kereskedelmi szakkpzst illeten. Leginkbb szakfelgyeleti munkm sorn szerzett ismereteimet tudtam hasznostani.
A mikor elnyertem az igazgati plyzatot, azt a szbeli instrukcit kaptam feletteseimtl, hogy „Csinljon szakkzpiskolt!”. Tudtam, hogy ez a feladat nagyon nehz; rdekes, de egyben nagy kihvs is.
Az els prblkozsok a vendglts terletn az integrlt modell kialaktst illeten akkor mr megindultak, ezrt els utam Egerbe vezetett informcikrt. Legalbb ilyen fontos volt azutn, hogy az ”tletet” elfogadjk az iskolban vezettrsaim, a kpzsben rsztvev akkori vllalatok s tanr kollgim. Meg kell mondanom, hogy mindegyikktl maximlis segtsget kaptam a terv megvalstshoz.
Elszr is meg kellett gyzni a vllalatok oktatsi vezetit, hogy adjanak lehetsget elkpzelseink megvalstsra. Ez azrt volt gond, mert a „szoks hatalom”, s mindenki tudta, hogy a fvrosi lelmiszerkereskedelmet, illetve annak munkaer elltst a kt nagy lelmiszerkereskedelmi szakmunksiskola (Bks Glasz, Rnai) biztostja. Az is egyrtelmv vlt, hogy a kzpiskolai kpzs tbb elmleti oktatst ignyel, teht tanulink kevesebb idt tlthetnek majd bolti gyakorlaton.
Visszatekintve – mivel az integrlt modell sikerlt beindtanunk – tulajdonkppen nyitottak voltak a kpzsben rdekeltek, legalbbis tbbsgk.
Ezutn jtt az elmleti munka. Meg kellett szereznnk a kereskedelmi szakkzpiskola kvetelmnyrendszert, az rettsgi-kpest vizsga ttelsorait, s ssze kellett hasonltani a szakmunkskpzs rendszervel. Egyet rgtn lttunk: a kzismereti tantrgyaknl igen nagy lehetsg van az ltalnos mveltsg sznvonalnak emelsre, valamint az idegennyelv-oktats beillesztsre. Clunk az volt, hogy kulturlt, nyelveket ismer, de azrt bolt munkban is jratos kereskedket kpezznk. Minden munkakzssg „gzervel” dolgozott a tantervek kimunklsban, igazi lelkesedsbl: most is ksznm nekik!
Egyik legnagyobb problmnk az volt, hogy milyen szempontok alapjn, hogyan dntsnk tanulink sorsrl a msodik osztly vgn. Most is rzem annak felelssgt, hogy a msodik v vgn kimondtuk – mer ki kellett mondanunk -, hogy ki lesz szakmunks, s ki kerlhet a kzpiskolai gra.
Vgl, 1988 prilisban a Fvrosi Pedaggiai Intzet, valamint az akkori felettes szakmai szervnk elfogadta korszerstsi terveinket, s elindulhatott a beiskolzs. Az 1990/91-es tanvben kt osztllyal indult be a kpzs, ami azta is folyamatosan biztostja a lehetsget arra, hogy rettsgivel is rendelkez, vllalkoz szellem, konvertlhat tuds szakemberek kerljenek a kereskedelembe.
Akkor mg nem tudtuk, hogy mennyire „j ton” jrunk. A bekvetkezett trsadalmi-gazdasgi vltozsok, a privatizci, a piacgazdasg kialaktsa egyre nagyobb ignyekkel lpett fel a szakkpzs terletn.
Az integrlt modell csak az els lps volt ahhoz, hogy iskolnkat korszerstsk. Beindtottuk a felnttkpzst – rettsgizettek szmra -, valamint sikerlt egy korszer gyakorlati oktatshoz szksges boltot felptennk.
Meggyzdsem, hogy eddig is j ton jrtunk, de az iskola profiljnak talaktsa s bvtse biztostani fogja, hogy tovbbra is magas sznvonal oktat-nevel munka legyen a Bks Glaszban.
Ehhez kvnok sok sikert, egszsget, munkakedvet kollgimnak, s ksznm, hogy mindezt elmondhattam.
Mi tette szksgess a szakelmleti kpzs kialaktst (Novk Gyuln szakmai igazgathelyettes)
A haznkban vgbemen politikai rendszervltozssal egytt jr gazdasgi vltozsok szksgszeren rintettk kpzseinket. A piacgazdasg kiplsvel, a privatizcival, valamint az j rdekkpviseleti formk bevezetsvel alapveten megvltozott a kereskedelem szervezete, felptse, mdosultak a kereskedelmi dolgozkkal szemben tmasztott kvetelmnyek s munkakrk. Ezek a vltozsok megkveteltk, hogy a hlzati egysgekbe a korbbinl szlesebb gazdasgi ismeretekkel rendelkez, a szablyzk kztt minl biztonsgosabban mozg, sajt gazdasgi rdekeit felismerni s rvnyesteni tud szakemberek dolgozzanak.
A kereskedelmi szakiskolk tanulinak olyan tudst kell nyjtani, olyan kszsgeket kell bennk kialaktani, amelyek birtokban – az eladi munkakr elltsn tl – kpesek tulajdonosi vagy alkalmazotti minsgben a klnbz kereskedelmi egysgek mkdtetsre, a teljes gyviteli, adminisztrci, knyvvezetsi feladatok elltsra. E clkitzseket szolglta a kereskedelmi s gazdasgi ismeretek tantrgy tananyagtartalmnak talaktsa, mdostsa kereskedelmi s vllalkozsi ismeretek nven, valamint a kzgazdasgtan, a knyvvitel, a levelezs tantsa.
A kereskedelmi szakkzpiskolai tanulinknak kmit s fizikt is tantunk, ami az ltalnos mveltsg elengedhetetlen rsze, de j alapot teremt az ruismeret oktatshoz is. Lehetv teszi az ruismeret mlyebb s alaposabb megrtst a kmiai s fizikai sszefggsek tkrben. A kmia tantshoz szksgess vlt egy kmia szertr kialaktsa, ami biztostja a kmiai ksrletek s az ruismerethez szksges legfontosabb ruvizsglati gyakorlatok elvgzst is.
Ma mr egyetlen plyn sem lehet valaki j szakember nyelvtuds nlkl. Az idegenforgalom gyors nvekedse miatt a jv kereskedelmi szakembertl ez fokozottan elvrhat kvetelmny. Legfontosabb feladatunknak tekintjk az idegen nyelv oktatsa sorn, hogy megrtsg a hozzjuk fordul idegen ajkakat, szakmailag preczen, nyelvileg vlasztkosan, nyelvtanilag pontosan legyenek kpesek kommuniklni, kapcsolatot teremtetni akr szemlyes, akr munkakapcsolat sorn. Az 1994/95-s tanvtl egy idegen nyelv ktelez szbeli vizsgatrgy lett a szakmunksvizsgn, mg az 1995/96-os tanvtl minden kereskedelmi szakkzpiskolai tanulnknak idegen nyelvbl ktelezen rsbeli s szbeli rettsgi vizsgt kell tennie.
j szemllet, j tanr-dik viszony…
Iskolnk mindig elsknt reaglt a gazdasgi let vltozsaira. gy a Kzrt vllalatok talaktsa idejn bizonytalann vlt a dikok gyakorlati munkahelye. A tantestlet erre a vltozsra kidolgozta a tmbstett szakmunkskpzst, melynek lnyege: az elrehozott elmleti kpzs 2 vig s ezt kvette 1 v gyakorlat. Ezzel sikerlt megoldani az tmeneti helyzetet.
Ezt kvette az integrlt szakkzpiskolai kpzs kidolgozsa, mely kpzst szintn a gazdasgi let vltozsai hvtk letre. Mi csak a kls krlmnyekre „vlaszoltunk”.
Az integrlt szakkzpiskolai kpzsben rszt vevk szakmt s rettsgi bizonytvnyt is szereztek. Lehetsg volt arra, hogy a kpzseken bell az tjrhatsg megvalsuljon attl fggen, hogy a dikok milyen tanulmnyi eredmnnyel rendelkeztek.
A 90-es vekben jabb kihvsnak kellett megfelelnnk. A gimnziumi rettsgivel rendelkez dikok elhelyezkedse a munkaerpiacon nehzsgekbe tkztt. E problma megoldsra a kereskedelmi iskolk kztt ELSKNT indtottuk az rettsgi utni szakkpzst (gimnziumi rettsgi utn 2 ves kereskedelmi kpzs). Az els vekben gimnziumokbl rkeztek dikjaink s rendkvl magas sznvonal kereskedelmi szakmai kpzst szereztek iskolnkban.
Ebbl fejldtnk tovbb. 1994-ben indtottuk a nmet kisebbsgi nyelvoktat kpzst, mely a hagyomnypols s a szakkpzs megszerzst tzte ki clul.
Az rettsgi utni szakkpzsben az OKJ (Orszgos Kpzsi Jegyzk) megjelensvel minden vben ms s ms szakmt indtottunk. gy: menedzserasszisztens, marketing- s reklmgyintz, eurpai zleti asszisztens, humn controlling gyintz, marketing- s reklmmenedzser, kereskedelmi menedzser szakmkat.
Clunk mindig az volt, hogy a dikok olyan tudssal s kpzettsggel „lpjenek” ki az iskolbl, mellyel biztosan el tudnak helyezkedni a munkaer piacon. rmmel tlt el, hogy ez maradktalanul sikerlt.
1998-ban „vgtunk” bele az iskola minsgbiztostsi rendszernek kialaktsba (mondhatni elsknt). Elszr csak ksrletkppen, majd a COMENIUS I: s COMENIUS II. minsgirnytsi rendszert (plyzat) megalkotva kialaktottuk sajt minsgirnytsi rendszernket. Jelenleg minden tanvben elvgezzk a partnerelgedettsgi vizsglatokat, melyek tapasztalatai meghatrozzk a tovbbi cljainkat, feladatainkat.
2002-ben vette fel iskolnk Harsnyi Jnos Nobel-djas kzgazdsz nevt.
2002 prilistl iskolnk neve: Harsnyi Jnos Gazdasgi Szakkzpiskola s Szakiskola.
Harsnyi Jnos kifejezi azt a szakmai fejldst, mely iskolnkban 10-15 v alatt lezajlott.
Rek Attiln
igazgat
|